dinsdag 30 maart 2010

Autonome kunst bestaat niet



Omdat kunst bestaat om te communiceren. Tenminste - dat is mijn overtuiging. Daarom beschouw ik mijn toegepast werk ook nooit als een mindere variant van vrije werken. De vraag waar het begrip kunst ophoudt en het ambacht begint fascineert me dan ook in het geheel niet. De titelloze installatie die ik als tentoonstellingsontwerper kon maken in de historische bierbrouwerij De Keizer in Maastricht is een sprekend voorbeeld waar dat toe leidt. Op dezelfde manier als in mijn vrije werk heb ik er een verhalende omlijsting -letterlijk en figuurlijk- uitgewerkt voor de fotografie van de Maastrichtse amateurfotograaf Jan van Tol. Om zijn educatieve foto's te koppelen aan hun historische omgeving heb ik in 'lijstvorm' een negental portretten uitgewerkt die samen een beeld geven van de gepatineerde muur waarmee ze zijn versmolten tot één geheel.

De foto's geven een beeld van de nog niet geheel voltooide installatie.

Zelf kijken? Voor rondleidingen en openstelling van de museumbrouwerij: zie www.brouwerijbosch.nl