zondag 10 januari 2010

Als geest en hand niet samengaan ontstaat er geen kunst




Ergens heb ik ooit gelezen dat die stelling van Leonardo da Vinci afkomstig is. Of het waar is? Ik weet het niet. Maar ik zou het me wel goed kunnen voorstellen. In ieder geval denk ik er ook zo over. Bovendien is Da Vinci mijn grootste voorbeeld. Redenen genoeg om deze stellige stelling als titel voor een boekwerk te lenen: Als geest en hand niet samengaan ontstaat er geen kunst; een voorstelling van 21 maquettes als kunstwerk. Ik heb het boek, eigenlijk meer een album, samengesteld in opdracht van Romaes Vastgoedontwikkeling bv in Maastricht. De laatste jaren heeft Romaes zich ontwikkeld tot een vaste opdrachtgever van mijn atelier. Uniek is de onbegrensde vrijheid waarmee ik maquettes, objecten en soms ook presentaties voor het bedrijf inhoud en vorm kan geven. Zo ook dit eindejaarsgeschenk voor de honderden relaties van Romaes. Met groot enthousiasme heb ik de inhoud verzameld, de teksten geschreven en een groot deel van de fotografie verzorgd. Marco van der Wal verzorgde een passende inleiding, Yvonne van den Heuvel redigeerde en corrigeerde de teksten, en de vormgevers en drukkers van MTB in Maastricht maakten van het geheel een buitengewoon mooi werkstukje.

Maarrrr..... het boek is niet verkrijgbaar in de boekhandel. Het was immers géén openbare uitgave maar een exclusief relatiecadeau. Wilt u er toch graag een in uw pronkboekenkast? Laat het me weten via een mailtje. Bij voldoende belangstelling wil ik graag onderzoeken of het mogelijk is om een tweede oplage te realiseren.