zaterdag 2 maart 2013

Maison art Putz





Precies twintig jaar geleden schreef ik mijn atelier in bij de Kamer van Koophandel. Het bedrijfje kreeg een papieren dossier met het nummer 31139 en werd gerangschikt onder de categorie 'zakelijke dienstverlening'. Niemand had nog van termen als creatieve industrie gehoord.
En toch voegden zich in mijn werk kunst en ambacht naadloos samen. De maquettes die mijn atelier verlieten omvatten altijd meer dan de zichtbare werkelijkheid. Verhalen, sfeer, geur en geluid waren en zijn voor mijn werk belangrijke inspiratiebronnen naast afmetingen, kleuren en zichtbare structuren. Altijd heb ik naast de opdrachten vrij werk gemaakt. Vaak waren het kleine, abstracte of half abstracte miniatuurobjecten onder glas, met de menselijke samenleving als grootste inspiratiebron. Er ontstonden tientallen van deze objecten. Na 2005 veranderde mijn werk en namen tekeningen de hoofdrol over.
Veel van de miniaturen zijn in de loop van de jaren verkocht, weggegeven of verloren gegaan. De verkochte bevinden zich in privécollecties en zijn vaak nauwelijks nog te traceren. Zo had het toenmalige museum Spaans Gouvernement in Maastricht (het huidige Museum aan het Vrijthof) er in 2005 een hele dobber aan om een aantal bruiklenen op te sporen voor mijn solo-expositie 'De Versmelting'. Van de verloren gegane werkjes zijn meestal nog wat foto's beschikbaar. Maar vaak ook niet, en bestaan ze alleen nog maar in mijn herinnering.
Dramatisch vind ik dat niet. Niets is immers voor de eeuwigheid. Toch vond ik het bijzonder om eens te bekijken wat er van de bijna vergeten miniatuurobjecten is geworden die zich in de hoeken en gaten van ons HuismethetHandje en het Atelier du Béton Brut bevinden. Tussen spinrag en stof trof ik er heel wat aan. Ik heb ze gereinigd en beschadigingen hersteld zonder het patina dat de tijd over de werkjes heeft gelegd te verwijderen. En ik kon het niet laten: ik heb ook een paar nieuwe gemaakt.

Ze zijn op de zondagen 3 maart, 7 april en 5 mei te zien in het prachtige Maison art Putz dat zijn deur opent als onderdeel van de 'Kunstroute Weser-Göhl'.

Zondag 3 maart 2013 en zondag 7 april, van 14-18 uur. 

Kulturelle Begegnungsstätte Maison art Pütz
Dieter Schlusche
Rue de Hombourg 2
Montzen

België

Voor meer informatie zie de website van de kunstroute: www.kunstroute-weser-goehl.de